Mrazicí box není univerzální skladiště pro všechny potraviny

Co do mrazáku patří a co ne? Časté otázky zejména mladých nezkušených hospodyněk, které si zařizují vlastní bydlení a zakoupí si svůj první mrazicí box. V první řadě bychom měli vědět, že se časem skladováním v mrazáku ztrácí z potravin cenné látky, vitamíny částečně degradují a především klesá podíl cenných enzymů.  Obecně se doporučuje uchovávat touto cestou vše pouze omezenou dobu, řekněme řádově v týdnech, až několika měsících.
sova u lednice.jpg

Ovoce

Bez problémů můžeme do mikrotenových sáčků nebo plastových boxů ukládat jahody, borůvky, meruňky, třešně, rybíz a maliny. Posypejte je před tím třtinovým cukrem, po rozmrazení bude jeho chuť vynikající. Ovoce ovšem musí být odpeckované a umyté, zbavené zkažených kusů s plísní a hnilobou. Rozmrazováním by se totiž hniloba rozšířila i mezi ostatní ovoce, které procesem mražení měkne a ztrácí svůj přirozený tvar. Do mrazáku však nepatří pomeranče, mandarinky, melouny, ostatně všechny druhy, které obsahují více jak 60 procent vody.
ledové krystaly.jpg

Zelenina

Patří sem hrách, mrkev, květák, brokolice, celer, pórek, petržel, všechny zelené bylinky, a pochopitelně polotovary ve formě zeleninových směsí na polévky. Nikdy však do těchto prostor neukládejte brambory, okurky a rajčata.

Mléčné výrobky

Ačkoliv to může svádět uchovávat touto cestou smetanu, mléko, sýry, majonézu, pudinky a jogurty, rozhodně se tomuto kroku vyvarujte. Mléčná bílkovina se totiž tímto procesem rozpadá na zvláštní strukturu hrudek, odděluje od sebe tekutinu a výsledkem je nekonzumovatelné znehodnocené bláto.

Rozmrazené potraviny

Cokoliv se jednou rozmrazilo, do mrazáku nepatří. Opětovným zamrazením se potraviny rozpadají a jsou takřka nepoživatelné, navíc u většiny z nich hrozí při pozvolném rozmrazování napadení mikroorganismy. Ideální je proces rozmrazování urychlit varem.

Pečivo a chléb

Takříkajíc ideální potravina do mrazicích boxů, bez problémů je tu můžete skladovat i několik týdnů a pečivo je pak vždy čerstvé. Může to být houska, rohlík, veka, sladké pečivo, v podstatě cokoliv.
prázdná lednice.jpg

Maso

Syrové maso rybí, kuřecí, červené druhy, uzeniny tu lze uchovat stejně dlouho jako pečivo. Optimální je však předem jej naporcovat, neboť po rozmrazení se musí celá porce zkonzumovat.

Gravidita a jídelníček s ní spojený

Často je z doslechu známo, že na těhotenství je báječné především to, že se žena může neomezeně najíst – tedy nehlídat se, s radostí mlsat a dopřát si to, co jen chce. Ano, chutě nastávající maminky jsou někdy nevyzpytatelné a často zvláštní, ale není pravdou, že žena v období gravidity nesmí brát ohled na to, jaká strava je pro ni a její miminko ideální.
těhotná s botičkami.jpg

Vitamínové doplňky

Stravování v tomto období nebude jen o jídle, ale i o doplnění vitamínů a potřebných složek do vašeho těla formou tablet. Každý gynekolog vám doporučí nezanedbat přísun minerálů a také kyseliny listové, která je v tomto období pro dítě nepostradatelná z hlediska správného vývoje plodu.
Existuje řada vitamínových doplňků vhodných pro nastávající maminky, které je dobré užívat po celou dobu těhotenství.
Neméně důležitým prvkem je postarat se o to, aby vaše tělo mělo dostatek vápníku a především železa.
jahodové dortíky.jpg

I jídlo má v těhotenství hranice

Nikdo vám nemůže zakázat spořádat tak velkou porci, na jakou máte chuť a která by vás v neposlední řadě dobře zasytila a uspokojila. Pokud si chcete dát na oběd tři řízky – udělejte to! Na co však nezapomínejte je to, že i díky některým nevhodně zvoleným druhům potravin, můžete svému miminku ublížit. Jsou to především pokrmy, které nejsou tepelně upravené, a tak ne vždy zbavené všech škodlivin. Důraz klaďte i na řádné omytí zeleniny a ovoce, a to teplou vodou nikoli jen částečně opláchnuté.
příprava salátu.jpg

Životní styl je součástí jídelníčku

Pochopitelně je nepřístupné, pokud v období těhotenství budete konzumovat alkohol nebo kouřit cigarety.
To však nejsou jediné zlozvyky, které vám a vašemu miminku můžou uškodit. Příliš velká konzumace jednoduchých cukrů v podobě sladkostí nebo mastných pokrmů – slaných pochutin a smažených jídel, vám nejen zvedne tlak, hladinu cukru v těle, ale i zvýší váš cholesterol, co není v období gravidity nic dobrého. Dopřát si to můžete samozřejmě jednou za čas, ale takové „delikatesy“ byste rozhodně neměla mít jako každodenní rutinu.